V dňoch 5. – 7. apríla 2024 sa konal Kongres Educators 2024. Voľba organizátorov kongresu padla na mesto Bukurešť, kde všetci účastníci mohli obdivovať krásy hlavného mesta, údolia, záhrady a víťazný oblúk. Kongres zorganizovala rómska vzdelávacia inštitúcia ROMA EDUCATION FUND s tímom z britskej organizácie INNOVATION UNIT podporujúcej transformáciu vzdelávania po celom svete.
Kongres sa niesol v duchu inovácie programov vzdelávania pre učiteľov predprimárneho, primárneho, sekundárneho, terciárneho vzdelávania, tútorov, mentorov, asistentov učiteľov a každého, kto pracuje v oblasti vzdelávania s rómskou komunitou. Svojimi skúsenosťami v oblasti edukačného procesu nás poctili pedagógovia z piatych rôznych krajín Európy – Slovensko, severné Macedónsko, Srbsko, Rumunsko a Bulharsko.
Počas kongresu zazneli rôzne diskusie zamerané na využitie rôznych metodických postupov na rozvoj kreatívneho myslenia, kreativity a kreatívneho riešenia problémov vo vyučovacích situáciách v triede. Snaha a úsilie edukátorov implementovať do edukačnej praxe rozličné modifikované podoby stratégií, metód a foriem práce podporujúce rozvíjanie kreativity a kreatívneho myslenia žiakov – je neustále prebiehajúci proces, a to v každej vzdelávacej oblasti, vyučovacom predmete a mimoškolskej činnosti. Vyžaduje si to ale kvalitne pripraveného učiteľa, ktorý bude rešpektovať nielen požiadavky Štátneho vzdelávacieho programu u nás, ale bude najmä citlivo vnímať žiaka, jeho osobnosť, s cieľom ukázať mu nekonečné možnosti rozvoja vlastného potenciálu v oblasti tvorivosti. To predpokladá, že učitelia budú mať a budú tiež chcieť rozvíjať svoje profesijné kompetencie v tejto oblasti.
Našu účasť vnímame ako začiatok či ďalšiu etapu cesty postupného rastu osobnosti na oboch stranách školskej katedry – edukátora a edukanta. Edukujúci môže sám selektovať, ktoré z možností rozvíjania kreativity využije. Chceme poukázať aj na perspektívy využitia potenciálu digitálneho priestoru pri konštituovaní tvorivej osobnosti v školskom prostredí.