Dňa 18. marca 2025 sa v priestoroch Caffe Relevant v Prešove konala konferencia s názvom „Tvoríme spolu komunitu nepočujúcich Rómov“. Cieľom podujatia bolo otvoriť diskusiu o postavení nepočujúcich Rómov v spoločnosti, identifikovať bariéry, ktorým čelia, a navrhnúť konkrétne riešenia na zlepšenie ich vzdelávacích a sociálnych podmienok.

Na konferencii sa stretli terénni sociálni pracovníci (TSP), zástupcovia Úradu splnomocnenca vlády SR pre rómske komunity a odborníci z akademického prostredia. Medzi účastníkmi bol aj romista z Prešovskej univerzity Alexander Mušinka.

Konferencia sa uskutočnila za finančnej podpory Ministerstva spravodlivosti SR v rámci dotačného programu na presadzovanie, podporu a ochranu ľudských práv a slobôd a na predchádzanie všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie, čo umožnilo vytvorenie priestoru pre odbornú diskusiu a hľadanie efektívnych riešení v oblasti inklúzie nepočujúcich Rómov.

Vzdelávanie nepočujúcich rómskych detí – výzvy a riešenia

Prvým významným výstupom konferencie bolo vystúpenie pani zástupkyne riaditeľky Základnej školy Pavla Sabadoša, Mgr. Patrície Maňákovej Gálóczyovej, ktorá poukázala na vážne nedostatky vo vzdelávaní nepočujúcich rómskych detí. Problémom nie je len jazyková bariéra, ale aj nedostatok tlmočníkov slovenského posunkového jazyka a špeciálnych pedagógov, ktorí by dokázali efektívne pracovať s touto skupinou žiakov.

Kľúčové výzvy, ktoré boli identifikované:

✔️ Nedostatočný prístup k vzdelaniu – nepočujúce rómske deti často nenavštevujú školy, pretože im chýba podpora v rodine aj v školskom prostredí.

✔️ Jazyková bariéra – mnohé deti neovládajú slovenský posunkový jazyk, pretože v ich rodinách sa komunikuje gestami alebo písaným textom.

✔️ Chýbajúce materiály a metodiky – školy nemajú dostatok špecializovaných učebníc a pomôcok pre vzdelávanie nepočujúcich rómskych žiakov.

Nepočujúci Rómovia na hranici dvoch kultúr

Účastníci konferencie sa zhodli, že nepočujúci Rómovia sú marginalizovaní dvakrát – jednak ako príslušníci rómskej menšiny a zároveň ako nepočujúci, ktorí nemajú dostatočný prístup k informáciám, vzdelaniu a zamestnaniu.

Mnohí nepočujúci Rómovia sa nenaučia ani slovenský posunkový jazyk, ani plynulú slovenčinu či rómsky jazyk v písanej podobe. V dôsledku toho majú obmedzený prístup takmer ku všetkým oblastiam ich spoločenského života,  čo ich ešte viac marginalizuje.

Sociálne bariéry sú ďalším kľúčovým problémom. Rómska komunita často nie je oboznámená s potrebami nepočujúcich, a preto môžu byť v rodinách alebo širšej komunite nepochopení. Na druhej strane, v komunite nepočujúcich sa môžu cítiť cudzí, keďže neovládajú posunkový jazyk na úrovni, ktorá by im umožnila plynulú komunikáciu.

 

Riešením by mohlo byť:

  • Zavedenie dvojjazyčného vzdelávania (rómsky jazyk – slovenský posunkový jazyk).
  • Väčší počet tlmočníkov pre nepočujúcich Rómov v komunitách aj školách.
  • Podpora rodín, aby sa rodičia učili posunkový jazyk spolu so svojimi deťmi.

 

Nepočujúci Rómovia sa pohybujú na hranici dvoch kultúr, no ak im spoločnosť poskytne vhodné podmienky, môžu sa stať mostom medzi nimi a prispieť k obohateniu oboch komunít.

Spolupráca je kľúčom k zmene

Konferencia v Prešove ukázala, že téma nepočujúcich Rómov si vyžaduje systémové riešenia a medzirezortnú spoluprácu. Účastníci sa zhodli na tom, že je potrebné vytvárať inkluzívne vzdelávacie programy, podporovať školské a komunitné iniciatívy a pracovať na odstraňovaní jazykových bariér.

Budovanie komunity nepočujúcich Rómov nie je len o vytvorení priestoru na ich integráciu, ale najmä o zrovnoprávnení ich postavenia v spoločnosti. Aj keď žijú vo svete ticha, ich potreby a hlasy musia byť vypočuté.